Veelgestelde vragen

Hieronder vindt je antwoord op veel vragen over behandeling bij de spoedtandarts:

Zorg aan het gebit die liever niet uitgesteld wordt. Zoals ongelukken, ontstekingen of hevige kiespijn.

Ja, voor behandeling die niet kan wachten zoals bijvoorbeeld een uitgeslagen tand kun je ook ’s nachts naar de spoedtandarts.

Kiespijn is zeker een reden om naar de spoedtandarts te gaan.

De tarieven bij de spoedtandarts zijn hetzelfde als bij een gewonde tandarts. De tarieven worden bepaald door de overheid en zijn dus in heel Nederland hetzelfde. De kosten van een behandeling bij de spoedtandarts bedragen meestal tussen de 50 en 200 euro en zijn uiteraard afhankelijk van wat er moet gebeuren, maar zullen zelden meer dan 250 euro bedragen.

De kosten van een behandeling bij de spoedtandarts zijn hetzelfde als die bij een gewone tandarts. Voor behandeling ’s avonds of in het weekeinde wordt een kleine toeslag berekend.

Vaak is beginnende kiespijn te onderdrukken met een pijnstiller. Kiespijn kan soms wisselend aanwezig zijn maar gaat zelden vanzelf weg. Mondspoelingen maar ook middeltjes zoals kruidnagelolie hebben vaak maar een klein en tijdelijk effect. Belangrijker is dat de oorzaak aangepakt wordt.

Bijna altijd is een behandeling nodig. Hoe langer gewacht wordt, hoe groter meestal de behandeling nodig is. Een gaatje bijvoorbeeld wordt alleen maar groter.

Vaak is beginnende tandpijn te onderdrukken met een pijnstiller. Tandpijn kan soms wisselend aanwezig zijn maar gaat zelden vanzelf weg. Mondspoelingen  of middeltjes zoals kruidnagelolie hebben vaak maar een klein en tijdelijk effect. Belangrijker is dat de oorzaak aangepakt wordt.

Paracetamol kan over het algemeen gebruikt worden tegen kiespijn. Raadpleeg altijd de bijsluiter! De tandarts kan eventueel andere (sterkere) pijnstilling voorschrijven.